Is dit voor jouw dé tijd om te beginnen met bloggen? Dat kan ik me goed voorstellen. Een blog geeft je zeker nu de kans om te laten zien wie je bent, waar je voor staat, wat je biedt en waarom potentiële klanten bij jou moeten zijn. Maar waar begin je? Ik neem je stap voor stap mee in het opstarten van een blog.
Kies je niche
Voordat je begint is het goed om je te beseffen dat een blog beginnen en onderhouden tijd kost. Dus kies een onderwerp waar je thuis in bent en waar je wat over te vertellen hebt. Ook iets wat dichtbij jezelf ligt, anders wordt het iedere keer een zware klus om een blog te tikken.
Het is slim om een niche te kiezen, want dan is de kans groter dat je écht iets bereikt met je blog en beter gaat ranken in Google, waardoor potentiële klanten je vinden. Het kan helpen om het onderwerp dat je in gedachten hebt even uit te schrijven. Kijk of je voldoende content kunt bedenken.
Bedenk voor jezelf op voorhand ook hoe vaak je een blog wil gaan posten. Eens per week? Of eens per maand?
Bouw je blog
Heb je al een website? Dan kun je daar hoogstwaarschijnlijk een blogsectie toevoegen. Nog geen website? En verwacht je dat je van je website of blog afhankelijk gaat zijn voor nieuwe klanten. Dan raad ik je aan om een webdesigner of bouwer in de armen te nemen. Vind je het gewoon leuk om te bloggen en kennis te delen? Dan kun je eenvoudig zelf in WordPress een website bouwen.
Investeer in SEO
Heel leuk dat je lekker aan het bloggen bent geslagen, maar hoe gaan mensen jouw blog vinden? Tenzij je al een bekende merknaam of een grote follower base hebt is het antwoord simpel: niet. Daarom is het heel belangrijk je te verdiepen in SEO.
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel zoekmachineoptimalisatie. Dit betekent dat je je content zo schrijft, dat zoekmachines jouw blogs beter kunnen lezen en zo de waarde goed kunnen inschatten. SEO is heel veelomvattend, dus daar ga ik niet te diep op in, maar verdiep je erin! Ik geloof dat je dan zelf een heel eind kunt komen=
Schrijf een aantal blogs vooruit
In het begin kan het wat meer tijd kosten om een blog te schrijven. Misschien moet je nog een ritme vinden of heb je wat meer feedback nodig. Daarom is het verstandig om een aantal blogs vooruit te werken. Zo geef je jezelf wat meer ruimte en dat zorgt dat je creativiteit niet geblokkeerd wordt.
Promoot je blog
Je blog staat, je plaatst regelmatig een nieuwe blog, werkt constant aan het verbeteren van de vindbaarheid van je website en blog, dus wat rest er dan nog? Misschien wel het leukste gedeelte: het promoten van je blog. Een aantal tips:
- Deel je blog op je eigen social media en vraag collega’s of ze dat ook doen
- Post je blogs in relevante groepen op LinkedIn
- Deel je blogs via een e-mailcampagne en dat kan dan bijvoorbeeld in de nieuwsbrief of stuur per blog een nieuwe notificatie.
Heb je vragen of wil je eens sparren? Neem gerust contact op.